In Nederland zijn er de afgelopen maand 15,2% meer auto’s verkocht in
vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder.

Winnaars
Marktleider Volkswagen vergrootte zijn marktaandeel dankzij een groei van 43
procent. Ook Fiat deed het goed met een spectaculaire stijging van 59
procent, een net zo sterke stijging als Hyundai.n.

Onder de kleine merken maakte Saab een comeback met een verdrievoudiging van
de verkopen. Nieuwe prijzen, een nieuwe model en publiciteit rond de nieuwe
eigenaar Spyker verklaren wellicht de sprong.

Harald Bresser van de RAI Vereniging vertelde de Volkskrant begin juli dat de
toegenomen verkoop te verklaren is door enerzijds het gestegen
consumentenvertrouwen en anderzijds een inhaalinvestering van
leasemaatschappijen. "Veel bedrijven lieten vanwege het slechte
economische tij hun werknemers een jaar langer doorrijden in een leaseauto.
Dat wordt nu ingehaald."

Verliezers
Met name de Japanse automerken deden het minder afgelopen maand. Maar liefst
zeven Japanse automerken verkochten minder auto’s dan in dezelfde periode
vorig jaar. De grootste daler is Daihatsu (-65%), gevolgd door Honda (-22%)
en Mitsubishi (-14%). Toyota liep met een daling van 10 procent ook klappen
op.

Andere opvallende verliezers waren Volvo (-13%), Opel (-10%), Citroën (-3%) en
Mercedes-Benz (-2%).

Luxe segment
De superrijken kopen weer meer auto's: Porsche verkocht in juli 78 auto's,
drie keer zoveel wagens als in 2009. Aston Martin leverde 2 auto's, tegen
nul in juli vorig jaar. Ferrari 7 tegen 3. Bentley levert daarentegen in.
Verkocht het merk vorig jaar nog drie auto's, nu is het er maar één.

Over de hele linie zijn de verkopen van de duurdere automerken in juli meer
dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Lees ook:

Autoverkoop stijgt in Europa

Luxe bolides BMW gewild in eerste kwartaal 2010

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl